سیستم های بهره برداری آب و فاضلاب
درباره وبلاگ


با سلام -هدف از راه اندازی این وبلاگ آشنایی بیشتر با مباحث آب و فاضلاب و مدیریتی است. از تمامی علاقه مندان دعوت می شود در این زمینه با نظرات سازنده و ارائه مطالب جدید من را یاری نمایند . با سپاس مسعود براری
نويسندگان

 

ترموگرافی

در این روش، داده برداری به کمک ترمومتر ليزری و يا دوربين ترموگرافی (ترمو ويژن) صورت می پذيرد. در حالت اول تنها مقادير کلي دما و در حالت دوم، طيف کامل توزيع دما به صورت تصوير نمايش داده می شود. از اين طريق کليه اشکالاتي که منجر به تغيير در الگوي توزيع دماي سطحي مي شوند، قابل شناسايي خواهند بود. یکی از مزایای دوربینهای ترموگرافی در مقایسه با ترمومترهای لیزری این است که توزیع حرارتی سطحی را به شکل یک تصویر یکپارچه نشان می دهند و الگوی توزیع دما می تواند در عیب یابی مفید باشد. درحالیکه ترمومتر لیزری دمای هر نقطه را به صورت جداگانه به دست می دهد و نمی توان به کمک آن الگوی توزیع دما را به دست آورد.



ادامه مطلب ...



تکنیکهای  PdM

این تکنیکها شامل انجام فعالیتهی بازرسی با ابزار CM می باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اندازه گیری ارتعاشات و آنالیز

ترموگرافی مادون قرمز

آنالیز روغن، تریبولوژی و آنالیز ذرات سایشی

اولتراسونیک

آنالیز جریان موتور و ...

  

ارتعاش

 

به حركت رو به جلو و عقب يك سازه، ارتعاش گفته مي شود. همچنين مي توان از آن به عنوان يك حركت دوره ای (cyclical) تعبیر نمود.

چه عواملی باعث ایجاد ارتعاش می گردد ؟



ادامه مطلب ...




مثال:

برای تولید یک محصول جدید از هشت گروه کاری استفاده می شود. پس از بررسی های بعمل آمده براساس برگه های خرابی یا(Defects Per Unit) DPU در مدت یک هفته، تعداد خرابی های هر یک از گروهها به شرح زیر اعلام گردید:

 

G1 G2 G3 G4 G5 G6 G7 G8
110 20 75 49 10 25 10 10

 



ادامه مطلب ...

 

 

 

رویکرد تجز‌يه و تحليل و ر‌يشه ‌يابي معا‌يب (RCFA)

بدون شک سازمان ها همیشه با موانع، مشکلات، نقایص، خرابی ها و شرا‌يط ناخواسته ای مواجه مي شوند که منافع آنها را به مخاطره انداخته و موقعيت آنها را متزلزل مي نما‌يد. بسيار‌ي از ا‌ين سازمان ها سعي در مرتفع نمودن سر‌يع ا‌ين مشکلات و شرا‌يط نامطلوب داشته و بدون توجه به عامل بوجودآورنده مشکل اصلي، فقط در صدد حل آنها مي باشند. در حاليکه با بکارگير‌ي رو‌يکرد تجز‌يه و تحليل و ر‌يشه ‌يابي معا‌يب [1] (RCFA) که فرآ‌يند شناسا‌يي و حذف ر‌يشه ا‌ي معا‌يب را جستجو مي نما‌يد، مي توان در راستا‌ي جلوگير‌ي از رخداد مجدد همان مشکلات گام برداشت. در واقع هدف نها‌ییRCFA ، تجز‌يه و تحليل خرابي ها به منظور مرتفع نمودن آنها مي باشد نه صرفا شناسا‌يي آنها. از جمله فعاليت ها‌ي بنياد‌ين برا‌ي نيل به ا‌ين رو‌يکرد در سازمان ها، آشنا‌يي با تکنيک ها‌ي حل مسئله [2] (PSM) مي باشد. از جمله تکنیک های متداول حل مسئله در RCFA عبارتند از: پنج چرا، [3]، نمودار علت و معلول[4] ، نمودار پارتو [5] ، نمودار پراکندگی [6] ، آنالیز درخت خطا [7] و . . .. از طرفی  رويكرد تجزیه و تحلیل حالات خطا و آثار آن [8] (FMEA) بعنوان هسته اصلی RCFA محسوب مي شود.




ادامه مطلب ...

 

 

طراحی سيستم MDC(MAINTENANCE DEPENDENCY CHARTS) جهت حداقل شدن زمان عيب يابی

 

برنامه ريزی و طراحی پلان جامع تعميرات ادواری و اساسی با در نظر  گرفتن محدوديتهای توليدی براساس حجم و فراوانیLDBF(كمترين روز حد فاصل بين وقوع دو خرابي متوالي براي يك دستگاه درحالت نرمال)خرابيهای احتمالی

 طراحی شناسه های تعميراتی و سوابق نت لحظه به لحظه 

 طراحي سيستم هزينه يابي و كنترل بودجه بخش نت

 طراحی و استقرار سیستم اطلاعات مدیریت در سطح کلان جهت جاری شدن نت پیشگیرانه 

 

شاخص نرخ خرابي  جهت تصميم  گيريهاي  كلان

نرخ خرابي در تجهيزات توليدي و سرمايه ايي از ديد كلان در هر مرحله از عمر تجهيزات تابعي از توزيعهاي آماري مختلف است. تجهيزات و دستگاههاي مختلف توليدي از مرحله راه اندازي و شروع بكار اوليه تا مرحله بازنشستگي و ازكارافتادگي سه بازه زماني را طي سيكلهاي متوالي  سپري خواهند كرد .

مرحله جا افتادگي يا آب بندي

مرحله عمر طبيعي

مرحله فرسايش شديد

 



ادامه مطلب ...

 

 

این دوره در 4 روز در مجتمع آموزشی گیلان با هدف آموزش نحوه استقرار سیستم نت در شرکت های آب و فاضلاب برگزار گردید. مدرس دوره آقای مهندس محمدی ـ مسئول PM آبفای کشور ـ در طی دوره ضمن بیات اصول و مقدمات اجرای این سیستم به معرفی و آموزش محاسبات ریالی و نقش PM در خصوص کاهش هزینه ها و بهره وری بهتر در شرکت های آبفا پرداختند. (در مقاله "مدیریت اموال ( دارایی)" بصورت خلاصه به مفاهیم اولیه آن اشاره شد. )

تمامی تجهیزات مورد استفاده، به مرور زمان دچار اشکال گردیده و رو به خرابی می روند و دچار از کارافتادگی می شوند و از مدار بهره برداری خارج خواهند شد. هدف تمامی شرکت ها در جهت کاهش خرابی ها و استفاده بیشتر و بهینه از تجهیزات می باشد. که این کار از طریق سیستم نگهداری و تعمیرات (نت) انجام می پذیرد.

بطور کلی، نت "به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می گردد که سبب افزایش عمر ماشین آلات می شود و کاهش مصرف قطعات یدکی و انرژی و هزینه را به دنبال دارد و کارایی و راندمان عملی ماشین آلات را افزایش می دهد."

 

 



ادامه مطلب ...
صفحه قبل 1 صفحه بعد


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 177
بازدید کل : 4278
تعداد مطالب : 35
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

پیج رنک

ابزار هدایت به بالای صفحه